duminică, 7 iulie, 2024

Alexandru Tomescu cu vioara Stradivarius în concert la Biserica „Sfântul Anton de Padova” din Arad

Distribuie articolul

Alexandru Tomescu cu vioara Stradivarius Elder-Voicu se află în turneul „Metamorfoze”, care se desfăşoară între 25 iunie – 16 iulie 2024 și cuprinde 18 concerte. Acestea au loc în catedrale Romano-Catolice, Greco-Catolice, Lutherane și Reformate sau spații inedite, din care 18 localități urbane și rurale din România și două concerte în București. Durata unui concert este de 75 minute. Turneul Internațonal Stradivarius 2024 a ajuns la Arad și a avut loc azi la Biserica Romano-Catolică „Sfântul Anton de Padova” din Arad.

Este pentru al 17-lea an în care violonistul Alexandru Tomescu pleacă împreună cu vioara Stradivarius într-o călătorie prin România pentru a oferi un nou regal musical. Anul acesta este dedicat celor şase suite transcripţie pentru vioară solo, de Johann Sebastian Bach.

6 Suite pentru violoncel solo de Johann Sebastian Bach (BWV 1007-1012) sunt printre cele mai importante și cunoscute lucrări din repertoriul violoncelistic. Aceste suite au fost compuse probabil între anii 1717 și 1723, în perioada în care Bach a fost maestru de capelă la Curtea din Köthen. Manuscrisul original al lui Bach nu a supraviețuit, dar copiile realizate de elevi și de familia sa au ajuns până în zilele noastre.

Suitele au fost descoperite într-o copie manuscrisă realizată de Anna Magdalena Bach, a doua soție a compozitorului, și au fost publicate pentru prima dată în 1825 de către editorul Bärenreiter. Importanța acestor lucrări a fost recunoscută abia în secolul al XX-lea, când violoncelistul catalan Pablo Casals le-a găsit într-un anticariat din Barcelona și a popularizat suitele prin intermediul interpretărilor și înregistrărilor sale.

Fiecare dintre cele șase suite este formată din șase părți: un preludiu, un allemande, un courante, un sarabande, un menuet (sau bourrée/gavotte) și Giga finală.

  • Suita Nr. 1 în Sol major, BWV 1007. Aceasta este probabil cea mai cunoscută dintre suite, având un preludiu celebru pentru natura sa lirică și ritmică distinctivă. Restul părților sunt în stil dansant, cu o structură clară și elegantă.
  • Suita Nr. 2 în Re minor, BWV 1008. Caracterizată de un ton mai sumbru și introspectiv, această suită are o profunzime emoțională deosebită. Preludiul este sobru, iar sarabanda este deosebit de gravă și expresivă.
  • Suita Nr. 3 în Do major, BWV 1009. Este cunoscută pentru optimismul și strălucirea sa, având un preludiu energic și o structură de dansuri vivace și grațioase.
  • Suita Nr. 4 în Mi bemol major, BWV 1010. Această suită este complexă și sofisticată, cu un preludiu amplu și expansiv. Sarabanda este deosebit de delicată, iar celelalte dansuri sunt elaborate și dinamice.
  • Suita Nr. 5 în Do minor, BWV 1011. Este una dintre cele mai dramatice și complexe suite. Preludiul începe cu o cadență solemnă, urmată de o fugă. Această suită necesită acordarea specială a instrumentului (scordatura), ceea ce îi conferă un caracter distinct.
  • Suita Nr. 6 în Re major, BWV 1012. Scrisă pentru un violoncel cu cinci coarde, această suită are o tehnică virtuoasă și o gamă extinsă. Preludiul este monumental și complex, iar dansurile sunt pline de vitalitate și energie.

Aceste suite sunt considerate pietre de temelie ale repertoriului pentru violoncel și sunt esențiale pentru orice violoncelist profesionist. Interpretarea lor necesită nu doar abilități tehnice deosebite, ci și o înțelegere profundă a stilului și expresiei baroce.

Până acum concertele au avut loc la Constanța, Biserica „Sfântul Anton de Padova”; Focșani, „Muzeul Vrancei”; Ghimeș-Făget, Bacău, Biserica Romano-Catolică; Mihăileni-Botoșani, Căminul Cultural; Siret-Suceava, Biserica Romano-Catolică „Nașterea Sfintei Fecioare Maria”; Piatra-Neamț, Biserica Romano-Catolică „Sfântul Iosif Muncitorul”; Cluj-Napoca, Biserica Romano-Catolică „Sfântul Mihail”; Oradea, Catedrala Greco-Catolică „Sfântul Nicolae” și Arad, Biserica Romano-Catolică „Sfântul Anton de Padova”.

În continuare Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu va concerta la Sebeș-Alba, Catedrala Lutherană Reformată, 5iulie; Mediaș, Catedrala Evanghelică „Sfânta Margareta”, 6 iulie; Sibiu, Catedrala Evanghelică „Sfânta Maria”, 7 iulie; Hobița-Gorj, Casa Memorială „ Constantin Brâncuși”, 9 iulie; Câmpulung Muscel-Argeș, Biserica Romano-Catolică „Sfântul Iacob”, 10 iulie; Brașov, Biserica Neagră, 11 iulie; Cabana Craiman, Bușteni, 13 iulie; București, Catedrala „Sfântul Iosif”, 15iulie și Mănăstirea Stavropoleos  pe 16 iulie, potrivit TurneulStradivarius.ro.

Vioara Stradivarius Elder Voicu 1702 este Obiect de Patrimoniu Național, Categoria Tezaur. În urma concursului organizat de Filarmonica “George Enescu” din București și Ministerul Culturii, violonistul Alexandru Tomescu a câștigat dreptul de a cânta la vioara Stradivarius Elder Voicu 1702 până în anul 2029.

Vioara Stradivarius Elder-Voicu este un instrument de o valoare inestimabilă, creat de celebrul lutier italian Antonio Stradivari. Aceasta face parte din seria de viori construite în „perioada de aur” a lui Stradivari, care se întinde între anii 1700 și 1720.

Vioara a fost realizată în anul 1702 de către Antonio Stradivari, unul dintre cei mai renumiți lutieri din istorie. Stradivari este cunoscut pentru măiestria sa excepțională în construirea instrumentelor cu coarde, iar instrumentele sale sunt printre cele mai valoroase și mai căutate din lume. Numele vioarei, Elder-Voicu, provine de la două personalități importante în istoria sa. Prima parte a numelui, „Elder”, se referă la Charles F. Edler un fost proprietar al instrumentului, iar „Voicu” se referă la renumitul violonist român Ion Voicu, care a fost unul dintre cei mai iluștri posesorii ai acestui instrument.

Vioara a intrat în posesia lui Ion Voicu în 1956. Statul român a achiziționat acest instrument de la o persoană privată, la cererea lui Voicu, pentru ca violonistul să poată cânta la un instrument de cea mai înaltă calitate. În acea perioadă, achiziția a fost considerată un act de mare importanță culturală și a fost finanțată de statul român pentru a susține cariera internațională a lui Voicu. Chiar dacă se vehiculează o sumă de 70.000 de franci elvețieni, nu există informații precise și confirmate despre prețul exact plătit de statul român pentru această vioară în 1956. Valoarea instrumentelor Stradivarius a crescut semnificativ de-a lungul anilor, astfel că astăzi un astfel de instrument ar putea valora milioane de dolari.

Viorile Stradivarius sunt renumite pentru sunetul lor deosebit, claritatea tonului și capacitatea de a produce o gamă largă de nuanțe sonore. Aceste caracteristici se datorează atât măiestriei lui Stradivari, cât și materialelor de calitate superioară folosite în construcția lor. Stradivarius Elder-Voicu nu face excepție, fiind considerată una dintre cele mai fine exemple ale artei lutierului italian.

Stradivarius Elder-Voicu nu este doar un instrument muzical de excepție, ci și un simbol al moștenirii culturale românești. Utilizarea acestui instrument de către violoniști de renume, precum Ion Voicu și Alexandru Tomescu, a contribuit semnificativ la promovarea muzicii clasice românești pe scena internațională. Vioara Stradivarius Elder-Voicu este un instrument de o valoare inestimabilă, nu doar din punct de vedere material, ci și cultural. Povestea sa, legată de doi dintre cei mai mari violoniști români, adaugă un strat suplimentar de semnificație și prestigiu acestui extraordinar exemplu al măiestriei lui Antonio Stradivari.

Alexandru Tomescu este unul dintre cei mai renumiți violoniști români contemporani, cunoscut pentru virtuozitatea și pasiunea sa în interpretare. Născut la 15 septembrie 1976, Tomescu a început să studieze vioara la o vârstă fragedă sub îndrumarea tatălui său, un talentat muzician. A continuat studiile la Liceul de Muzică „George Enescu” din București și, ulterior, la Universitatea Națională de Muzică din București.

Talentul său a fost evident încă de la început, câștigând numeroase concursuri naționale și internaționale. Printre acestea se numără premiile de la Concursul Internațional „George Enescu”, Concursul „Marguerite Long-Jacques Thibaud” din Paris și Concursul Internațional de Vioară „Tibor Varga” din Elveția. Aceste premii au contribuit la consolidarea reputației sale pe scena internațională și i-au oferit oportunități de a cânta în fața unor audiențe prestigioase.

Tomescu a susținut concerte în toată lumea, inclusiv în săli de renume precum Carnegie Hall din New York, Théâtre des Champs-Élysées din Paris și Royal Festival Hall din Londra. A colaborat cu orchestre de prestigiu, cum ar fi Orchestra Națională a Franței, Orchestra de Cameră din Lausanne și Orchestra Filarmonicii „George Enescu”.

Pe lângă cariera sa artistică, Alexandru Tomescu este implicat și în activități educative și sociale. Este un susținător activ al tinerilor muzicieni, oferind masterclass-uri și sprijinind diverse inițiative educaționale. De asemenea, este implicat în proiecte caritabile, folosindu-și talentul pentru a sprijini cauze sociale și pentru a aduce bucurie în viețile celor mai puțin norocoși.

Pentru contribuțiile sale remarcabile la muzica clasică, Alexandru Tomescu a fost onorat cu numeroase premii și distincții. Printre acestea se numără Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, acordat de Președintele României, și Premiul pentru cel mai bun solist al anului, acordat de Uniunea Criticilor Muzicali din România.

Alexandru Tomescu este un ambasador al culturii românești și al muzicii clasice, având un impact semnificativ asupra scenei muzicale internaționale. Prin talentul său și dedicarea pentru muzică, el continuă să inspire generații de muzicieni și să aducă bucurie publicului din întreaga lume. Cu un angajament profund față de excelență și o pasiune neobosită pentru artă, Tomescu și-a câștigat un loc de frunte în pantheonul marilor violoniști ai timpului nostru.

Distribuie articolul

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Din aceeași categorie

Noutăți