După ce marți a debutat primul concert din cele două reunite sub “Arad – Vienna Rising Stars 2025”, miercuri a fost rândul „Gala. Romantic Piano Legends”. Sub bagheta aceluiași dirijor Martin Braun au putut fi auzite creații de Mozart, Beethoven, Chopin și Ceaikovski.
„Gala. Romantic Piano Legends”/ „Gala. Legende pianistice romantice” reflectă tematica muzicală a celei de a doua seri, miercuri, 6 august 2025, o seară cu alte patru partituri din repertoriul internațional.
Alături de dirijorul Martin Braun, soliștii Olivia Zhao, Kevin Tan, Xinyi Miao și Zhuoyan Zhang au fost protagoniștii celui de al doilea maraton concertistic, care au oferit publicului prezent în Sala Palatului Cultural, experiențe cu adevărat unice și de neuitat. Programul din 6 august a cuprins:
- Wolfgang Amadeus Mozart – Concertul în fa major pentru pian și orchestră, KV 413
- Ludwig van Beethoven – Concertul nr. 3 în do minor pentru pian și orchestră, op. 37
- Frédéric Chopin – Concertul nr. 1 în mi minor pentru pian și orchestră, op. 11
- Piotr Ilici Ceaikovski – Concertul nr. 1 în si bemol minor pentru pian și orchestră, op. 23.
Prezentarea celor două evenimente, din 5 și din 6 august 2025 a fost posibilă prin efortul conjugat al Primăriei Municipiului Arad, Filarmonicii Arad, META Management GmbH și Musikforum Europa.
Prezență neașteptat de numeroasă la cele două concrete “Arad – Vienna Rising Stars 2025” de marți și miercuri de la Palatul Cultural din Arad, mai ales acum în afara sezonului de concerte al Filarmonicii Arad și în perioada concediilor. De remarcat prezența la concertul „Gala. Romantic Piano Legends” de miercuri a unui numeros grup de studenți din China, aflați la un schimb de experiență la una din Universitățile din Arad.
Olivia Zhao este născută în 2013 şi formată în New York, Toronto, Abu Dhabi şi Hong Kong. Olivia Zhao întruchipează, chiar și la o vârstă fragedă, o muzicalitate cosmopolită remarcabilă, potrivit site-ului Filarmonicii Arad. Studiază pianul de la vârsta de cinci ani – în prezent cu pianistul concertist Chen Wei – şi impresionează prin fineţea tehnică şi maturitatea artistică. La unsprezece ani a obţinut 147/150 puncte la examenul ABRSM Grade 8 şi, în 2024, şi‑a făcut debutul orchestral la Conservatorul Central de Muzică din Beijing (Wolfgang Amadeus Mozart, Concertul în Fa major KV 413, partea a III-a).
Colaborarea cu Filarmonica din Arad, sub bagheta lui Martin Braun, a avut ca rezultat interpretarea la Palatul Cultural Arad a Concertului în fa major pentru pian și orchestră, KV 413 de Wolfgang Amadeus Mozart.
Kevin Tan a urmat din anul 2021 cursurile Școlii Purcell pentru tineri muzicieni, cea mai veche școală specializată pentru copii talentați din Marea Britanie, supervizat de profesorii Florian Mitrea și Christopher Hinterhuber. În anul 2024 a obținut Diploma LRSM – o calificare care certifică de obicei nivelul de licență. Kevin a câștigat printre altele premiul I la London International Chopin Competition 2025, North London Music Festival 2023 și AADGT New York. A concertat la Amaryllis Fleming Hall (Royal College of Music) și, cu Orchestra Simfonică Iași (România).
Concertul în do minor op. 37 de Ludwig van Beethoven – primul mare concert dramatic al clasicismului – a fost interpretat la Arad cu o claritate de cristal și o dialectică dramatică. Kevin le-a realizat pe amândouă în strânsă simbioză cu Filarmonica Arad, aducând la lumină moștenirea clasică cu un elan adolescentin.
Miao Xinyi și-a început în anul 2020 studiile la ciclul liceal al Conservatorului din China și a trecut la programul de licență, cu Prof. Zhang Wei, în anul 2023. Aurul și premiile de top la concursurile naționale – cum ar fi Steinway National Youth Piano Competition – subliniază interpretarea ei cizelată. În 2021/22 a primit bursa de excelență din partea conservatorului său.
Ea a interpretat la Arad Concertul în mi minor op. 11 de Frédéric Chopin. Cu această lucrare ea combinat strălucirea eroică cu expresia profund poetică. Miao Xinyi le reunește pe amândouă într-un ideal sonor rotund, caracterizat prin rubato flexibil și cantabile luminos. Debutul ei la Viena demonstrează în mod impresionant cum marea tradiție romantică slavă trăiește în sensibilitatea stilistică a unei noi generații de pianiști.
Zhang Zhuoyan s-a născut în anul 2009 într-o familie de muzicieni. El a pășit pentru prima dată pe marea scenă la vârsta de șase ani și a fost acceptat la școala medie a Conservatorului din China în 2021, fiind cel mai performant din anul său. Premiile internaționale – de la Bangkok la Hong Kong și la Oxford (premiul I, Concursul Internațional de Pian de la Oxford 2023) – stau mărturie a dezvoltării sale constante. În august 2022 a interpretat Concertul în la minor de Edvard Grieg la Anhui Grand Theatre. Apoi, la Steinway Youth Competition 2023, a câștigat premiul I (categoria A, Beijing).
Monumentalul Concert în si bemol minor op. 23 de Piotr Ilici Ceaikovski a fost interpretat de Zhang Zhuoyanv la Palatul Cultural din Arad. Această lucrare a încheiat programul din această seară într-o notă de forță orchestrală, cu melodii ample și pasaje în octave – fațete pe care Zhang Zhuoyan le etalează cu o maturitate remarcabilă, o profunzime de expresie și un simț al dimensiunii simfonice.
Concertul nr. 1 în mi minor, op. 11 pentru pian și orchestră de Frédéric Chopin. Este una dintre cele mai cunoscute și iubite lucrări ale lui Frédéric Chopin. Lucrarea a fost compusă în 1830, când compozitorul avea doar 20 de ani. Deși este numerotat ca „nr. 1”, în realitate a fost al doilea concert scris, dar a fost publicat primul, ceea ce explică această discrepanță cronologică.
Lucrarea a fost compusă în Polonia, iar premiera a avut loc la Varșovia pe 11 octombrie 1830, cu Chopin însuși în ipostaza de solist. A fost una dintre ultimele apariții ale compozitorului în Polonia înainte de a se stabili definitiv în Paris, pe fondul tulburărilor politice din țară. Concertul este alcătuit din trei mișcări:
- Allegro maestoso – O mișcare amplă și dramatică, în care orchestra introduce temele principale, iar apoi pianul intră cu pasaje lirice și pasionale, bogate în ornamentație. Virtuozitatea pianistului este pusă în valoare prin pasaje de mare dificultate tehnică, dar fără a eclipsa caracterul expresiv.
- Romanze – Larghetto – Această mișcare lentă este de o delicatețe poetică aparte. Chopin a descris-o ca fiind o „reverie într-o noapte de vară, înaintea lunii pline”. Atmosfera este intimă, melodia pianului plutind peste un acompaniament orchestral discret, creând o stare de visare și melancolie.
- Rondo – Vivace – Inspirat de dansurile populare poloneze, în special mazurca, acest final este plin de energie, grație și ritmuri pitorești. Pianul strălucește prin pasajele rapide și jucăușe, într-o conversație alertă cu orchestra.
Deși orchestrația este considerată convențională și uneori critică pentru simplitatea sa, ea servește perfect scopului principal al lucrării: acela de a pune în lumină lirismul și sensibilitatea pianistului. Concertul nr. 1 este o capodoperă a romantismului timpuriu, o combinație între virtuozitate și poezie, și o emblemă a stilului inconfundabil chopinian.