O seară incredibilă cu muzică de Ravel pe scena Palatului Cultural

Sursă imagine: © AradObiectiv.ro

Cultură Știri Arad

Scris de T.F.

Muzica lui Maurice Ravel încântă prin rafinament și inovație. „Le Tombeau de Couperin” este o capodoperă a muzicii de cameră, plină de subtilitate și rafinament, dovedind geniul lui Ravel în reinterpretarea și onorarea tradiției muzicale. Muzica lui Camille Saint-Saëns este plină de eleganță și virtuozitate. Concertul nr. 2 în sol minor pentru pian și orchestră este o lucrare remarcabilă din perioada romantică, care radiază de virtuozitate și expresivitate. Creațiile muzicale ale lui Nikolai Rîmsky-Korsakov sunt ca o călătorie în lumi sonore fascinante, „Șeherezada,” fiind o suită simfonică care transpune povești orientale în sunete vibrante și exotice.

O seară formidabilă cu muzică rusă și franceză, modele de artă orchestrală în partituri de Nikolai Rîmski Korsakov și Maurice Ravel, performanțe pianistice într-un ópus de o eficiență tehnică infailibilă, într-un tablou simfonic extraordinar, imaginat pe scena de la Filarmonică cu Mihnea Ignat și Eva Garet. În Sala Palatului Cultural din Arad sub bagheta dirijorului Mihnea Ignat, Eva Garet a fost în prim-plan cu un program de:

Ce poate sa fie mai seducătoare decât povestea Șeherezadei, așezată în sunete de Nikolai Rîmski Korsakov, mai luminoasă și mai subtilă decât țesătura orchestrală a lui Maurice Ravel, oglindită în paginile unui omagiu adus barocului francez și genialului François Couperin, mai plină de virtuozitate și deschisă spre spectacol decât pianistica lui Camille Saint Saëns?

Pagini vii și nepieritoare, capodopere incontestabile ale artei sonore universale, “Le tombeau de Couperin de Maurice Ravel”; “Concertul nr. 2 pentru pian și orchestra” de Camille Saint Saëns și “Șeherezada” de Nikolai Rîmski Korsakov, au fost alese și pregătite pentru seara cu totul specială de joi de orchestra simfonică a Filarmonicii din Arad și invitații ei extraordinari.

Mihnea Ignat, născut la Craiova în 1980, este unul dintre cei mai importanță dirijori români ai generației sale. În prezent este dirijor principal al Operei Naționale Române din Timișoara și director muzical al Orchestrei Simfonice din Elche (Spania).

Mihnea Ignat a colaborat de-a lungul anilor cu orchestre precum Orchestra Simfonică Radio din Madrid, Orchestra Simfonică Națională Irlandeză, Orchestra Filarmonicii din Zagreb, Orchestra Filarmonicii “George Enescu”, Orchestra Simfonică Regală din Sevilla sau Orchestra Simfonică Națională a Radiodifuziunii Române, printre altele.

Mihnea Ignat a acompania pe scenă mari soliști precum Juan Diedo Florez, Jerome Lowenthal, John O’Conor, Ning Feng, Remus Azoiței, Ramona Zaharia, Ilana Vered, Liviu Prunaru și Alexandru Tomescu, printre alții. În prezent Mihnea Ignat urmează studii de doctorat la Universitatea Națională de Muzică din București cu o lucrare despre relația muzical-dramatică dintre William Shakespeare, Arrigo Boito și Giuseppe Verdi.

Eva Garet considerată „copilul de aur al pianisticii românești”, este elevă în clasa a XI-a, la Colegiul Național de Muzică „George Enescu” București și studentă la Hochschule für Musik „Hanns Eisler”.

Născută la 10 mai 2006, în București, Eva Garet a început studiul pianului de la vârsta de 5 ani, remarcându-se în scurt timp prin câștigarea tuturor competițiilor importante din România. La numai unsprezece ani debutează ca pianist concertist pe scena Sălii Radio, în transmisiune directă la Radio România Muzical, fiind supranumită în presa de specialitate „Copilul de aur al pianisticii românești”.

În plan internațional, Eva s-a remarcat timpuriu, devenind la doisprezece ani primul și singurul pianist român laureat la Ettlingen, Germania. A câștigat premii la „Ricard Viñes” – Spania, „Mihaela Ursuleasa” – România, Young Euregio Piano Award – Germania, „Concertino Praga” – Cehia, „Ferrol International Piano Competition” – Spania, „Vladimir Krainev Moscow International Competition”- Rusia.

Eva Garet a concertat cu Filarmonica „George Enescu”, Orquestra Simfonica de Galicia, Orchestra de cameră Radio, Orchestra Națională Radio, Filarmonica de Stat Transilvania – Cluj, Filarmonica de Stat „Dinu Lipatti” – Satu Mare sau Filarmonica „Paul Constantinescu” – Ploiești. A colaborat cu dirijorii Christian Badea, Robert Farkas, Jose Trigueros, Paul Mann, Walter Hilgers, Ovidiu Bălan, Gabriel Bebeșelea, Mihnea Ignat, ș.a.

Compozitor francez de excepție, Ravel a adus o estetică distinctivă în muzica secolului al XX-lea. Lucrări precum „Bolero” și „Daphnis et Chloé” explorează texturi orchestrale complexe și ritmuri vibrant-hipnotice, reflectând geniul său orchestral. “Le Tombeau de Couperin” dezvăluie influențe impresioniste și baroce, ilustrând abilitățile sale de colorare sonoră și aranjament excepțional. Maurice Ravel, un maestru al diversității stilistice, a transformat muzica într-o experiență sonoră inconfundabilă și atemporală.

„Le Tombeau de Couperin” de Maurice Ravel reprezintă o splendoare sonoră și o omagiere muzicală fină adusă stilului baroc francez, în special compozitorului François Couperin. Scrisă inițial pentru pian în timpul Primului Război Mondial, Ravel a transpus ulterior cinci dintre cele șase piese într-o versiune pentru orchestră în 1919. Fiecare mișcare a acestei suite subtile și rafinate emanează eleganță și nostalgie, întruchipând influențele muzicii franceze din secolele XVII-XVIII.

Structura impecabilă și aranjamentele delicate evidențiază abilitățile orchestratorice ale lui Ravel. De la Preludiul vibrant la Rigaudon-ul jucăuș și Menuet-ul grațios, fiecare parte oferă o experiență auditivă distinctă.

Compozitor francez din perioada romantică, Saint-Saëns a ilustrat o abordare eclectică, de la muzica de cameră la simfonii și opere. Celebrul „Carnavalul Animalelor” dezvăluie latura ludică și imaginativă a compozitorului, în timp ce „Samson și Dalila” reflectă dramatismul și pasiunea. Concertele sale pentru pian și vioară reprezintă un tribut adus virtuozității instrumentale, iar „Dansul Macabru” emană o atmosferă mistică. Cu o melodică rafinată și influențe exotice, creațiile lui Saint-Saëns au adăugat culori distincte și eleganță în peisajul muzical romantic.

“Concertul nr. 2 în sol minor pentru pian și orchestră, op. 22” de Camille Saint-Saëns este o manifestare a genialității muzicale a lui Saint-Saëns, ce combină trăsături clasice cu inovații contemporane. Concertul nr. 2 evidențiază abilitățile lui Saint-Saëns de a compune pentru pian și orchestră, prezentând o simbioză armonioasă între cele două elemente. Cu teme captivante, diversitate stilistică și o abordare echilibrată a formei, această creație reprezintă o perlă a repertoriului concertant și ilustrează măestria lui Saint-Saëns în crearea unui spectacol sonor sofisticat și captivant.

Creațiile muzicale ale lui Nikolai Rîmsky Korsakov sunt ca o călătorie în lumi sonore fascinante. Compozitor și orchestrator magistral, a creat opere grandioase precum „Șeherezada” o suită simfonică care transpune povești orientale în sunete vibrante și exotice. Rîmsky Korsakov, un maestru al impresionismului și al folclorului rus, a lăsat o moștenire sonoră vastă și influentă, contribuind semnificativ la dezvoltarea muzicii clasice rusești.

„Șeherezada” de Nikolai Rîmsky Korsakov, compusă în 1888, se inspiră din povestirile „O mie și una de nopți” și explorează narațiuni fantastice și exotice. Rîmsky Korsakov folosește orchestrarea ingenioasă pentru a evoca imagini sonore bogate și vibrant colorate.

Suita constă din patru părți: „Marea și Sinbad”, „Povestea Prințului Kalendar”, „Jocul Prințului și Prințesa” și „Festivalul de la Bagdad.” Fiecare secțiune este o bijuterie sonoră, prezentând teme melodice încântătoare și schimbări de dinamică care captează imaginația ascultătorului.

„Șeherezada” reprezintă o combinație remarcabilă de exotism și tehnică orchestratorică. Rîmsky Korsakov creează o atmosferă magică prin intermediul aranjamentelor instrumentale, aducând la viață peisaje sonore variate și personaje mitice. Această suită simfonică este un triumf al muzicii rusești, oferind o călătorie muzicală prin lumi fermecate și fascinante.

Lasă un răspuns

Distribuie articolul!

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.