Mașinile electrice sunt tot mai prezente în viața noastră, le vedem tot mai des pe stradă și pe șosele. Un studiu al Agenției Internaționale pentru Energie, o organizație interguvernamentală autonomă cu sediul la Paris înființată în 1974, arată că această creșterea a mașinilor electrice, printre altele, au avut un impact pozitiv asupra mediului la nivel mondial în 2023. Mașinile electrice au reprezentat una din cinci vânzări de autovezicule în 2023 și impactul asupra mediului este vizibil
De câțiva ani încoace, multe țări fac eforturi pentru adoptarea mașinilor electrice pentru a minimiza dependența de petrol. De exemplu în Franța vânzările au crescut în 2023, în special la sfârșitul anului datorită companiei americane Tesla. Acest impuls de creștere a dus la depășirea bornei simbolice de 1 milion de vehicule electrice în circulație, potrivit PhonAndroid. Acest lucru nu este chiar surprinzător, având în vedere că Europa impune sfârșitul mașinilor termice în 2035 și că producătorii au acceptat acest termen limită.
Dar, în ciuda acestor rezultate pozitive și chiar dacă vânzările de mașini electrice le-au depășit pe cele ale motoarelor diesel în vara anului 2023 în Europa, întrebarea este dacă toate acestea au un impact măsurabil asupra mediului. Răspunsul este da. Agenția Internațională pentru Energie (IEA) a publicat primul său studiu privind piața energiei curate. Acesta a dezvăluit în special că anul trecut, una din cinci vehicule vândute a fost electrică, ceea ce a contribuit la reducerea cererii de petrol. Cea mai mare creștere a vânzărilor de mașini electrice s-a înregistrat în Olanda, dar creșteri mari au fost și în Germania și Franța. Cu toate acestea, situația nu arată bine.
Emisiile de gaze legate de energie (inclusiv de la mașini) au continuat să crească în 2023, cu 1,1% mai mult. Pe de altă parte, creșterea este mai puțin puternică decât în 2022. Între 2019 și 2023, creșterea energiei curate a fost de două ori mai mare decât a combustibililor fosili. Acest lucru a făcut posibilă evitarea echivalentului consumului anual de cărbune al sectorului electric din India și Indonezia combinate, de exemplu.
Totuși, în acest studiu nu se vorbește despre ce se întâmplă cu bateriile vehiculelor electrice când sunt epuizate? Chiar dacă producătorii de baterii pentru vehiculele electrice, cum ar fi CATL, LG Energy, Samsung SDI sau BYD fac baterii tot mai mici, dar cu putere mare, acestea trebuie înlocuite la un moment dat.
„Tranziția către energie curată a trecut printr-o serie de teste de stres în ultimii cinci ani și și-a demonstrat rezistența. O pandemie, o criză energetică și instabilitatea geopolitică erau de natură să deraieze eforturile de a construi sisteme energetice mai curate și mai sigure. În schimb, am văzut contrariul în multe economii”, rezumă directorul general al AIE, Fatih Birol. Reducerea treptată a parcului de vehicule termice ar trebui să confirme tendința de creștere a vânzărilor de autovehicule electrice și automat un mediu mai verde.