„Arad – Vienna Rising Stars 2025” /„Arad – Viena Stele în ascensiune 2025” este titlul sub care sunt reunite două dintre cele mai importante evenimente ale acestei veri, dar și ale calendarului de concerte de pe întreg parcursul anilor de activitate ai Filarmonicii din Arad.
Organizate în serile de 5 și 6 august 2025, de la ora 19.00, concertele Orchestrei Simfonice din Arad dirijată de Martin Braun, renumit maestru de orchestră din spațiul austro – german, preced evenimentele organizate în zilele de 9 și 10 august 2025, într-una dintre cele mai râvnite săli de concerte ale lumii, Sala de Aur de la Musikverein. Potrivit site-ului Filarmonicii Arad, soliștii acestor seri sunt tineri pianiști de performanță, pregătiți în cele mai prestigioase școli și care au acumulat în palmaresul lor recunoașterea unor reputate competiții internaționale.
„Classic Meets Premiere”/„Clasicul se întâlnește cu premiera”, primul eveniment concertistic, a cuprins în seara de marți, 5 august 2024:
- Wolfgang Amadeus Mozart – Concertul în la major pentru pian și orchestră, KV 414
- Wolfgang Amadeus Mozart – Concertul în la major pentru pian și orchestră, KV 488 (partea I – Allegro)
- Carey Tan – Concertul pentru pian și orchestră nr. 1 (primă audiție)
- Edvard Grieg – Concertul în la minor pentru pian și orchestră, op. 16
- Serghei Rahmaninov – Concertul nr. 2 în do minor pentru pian și orchestră, op. 18.
Dirijorul Martin Braun a avut ca invitați soliștii: Mehne Liu, Fu Yuner, Carey Tan, Xiny Gong și MengQi Wang, alături de Filarmonica din Arad.
„Gala. Romantic Piano Legends”/ „Gala. Legende pianistice romantice” reflectă tematica muzicală a celei de a doua seri, miercuri, 6 august 2025, o seară cu alte patru partituri ale repertoriului internațional de concert:
- Concertul în la major KV 414 de Wolfgang Amadeus Mozart
- Concertul nr. 3 pentru pian și orchestră de Ludwig van Beethoven
- Concertul nr. 1 op.11 de Frédéric Chopin
- Concertul nr. 1 op 23 de Piotr Ilici Ceaikovski.
Împlinirea acestor evenimente a fost posibilă prin efortul conjugat al Primăriei Municipiului Arad, Filarmonicii Arad, META Management GmbH și Musikforum Europa.
Născut la Berlin, Martin Braun a primit în orașul natal primele îndrumări ca violonist, înainte de a studia dirijatul la Viena. Martin Braun absolvit ambele programe de studii cu distincție. În 1991 a devenit dirijor‑șef al Orchestrei Simfonice Academice din Viena, pe care a condus‑o până în 1998, alături de care și‑a consolidat bazele unui repertoriu de mare întindere.
În 1997 Martin Braun și‑a început cariera de Kapellmeister la Teatrul Morav din Olomouc. Alte angajamente permanente l-au plasat în pozițiile de prim Kapellmeister și director muzical adjunct la Wuppertaler Bühnen (2001–2004), precum și de prim Kapellmeister la teatrele din Heidelberg și Würzburg. Între 2008 și 2012, Braun a fost dirijor invitat permanent al Sinfonie Orchester Berlin, iar între 2013 și 2017 a preluat direcția artistică a Orchestrei Simfonice de Tineret a Austriei Inferioare. Din 2017 până în 2019 a fost Kapellmeister la Landestheater Linz. Producția sa de operetă, Polnische Hochzeit de Joseph Beer, a fost distinsă cu Premiul Austriac pentru Teatru Muzical 2020.
Ca dirijor invitat, Martin Braun a urcat la pupitrul unor ansambluri precum Opera Comică din Berlin, Volksoper din Viena, Deutsche Oper am Rhein, Opera din Frankfurt, Teatrul Național din Mannheim, Tonkünstler Orchester din Austria Inferioară, Filarmonica din Bremen, Orchestra Simfonică Națională a Chinei, Filarmonica din St. Gallen, Filarmonica Bohuslav‑Martinů ș.a.
În acest an, alături de Filarmonica Arad, își va face debutul în Sala de Aur de la Musikverein din Viena și va dirija, totodată, pentru prima dată Berliner Symphoniker la Filarmonica din Berlin.
Pe lângă activitatea dirijorală, Braun este un pedagog devotat. O îndelungată carieră didactică la universitățile din Graz, Viena, Linz și Leipzig demonstrează angajamentul său în acest domeniu. De asemenea, s‑a dedicat intens orchestrării și aranjamentului. Versiunile sale pentru orchestră de coarde ale unor lucrări de Antonin Dvořák au răsunat la Rheingau Musik Festival și în KKL Lucerna; înregistrările recente ale propriilor aranjamente ale unor lucrări de Dmitri Șostakovici, Igor Stravinski și Antonin Dvořák, realizate cu Stuttgarter Kammerorchester și Festival Strings Lucerne, îi confirmă reputația de aranjor desăvârșit.
Detaliem pe scurt Concertul nr. 2 în do minor pentru pian și orchestră, op. 18. Compus între 1900 și 1901, este una dintre cele mai cunoscute și iubite lucrări ale lui Serghei Rahmaninov , dar și una dintre capodoperele romantismului târziu. Lucrarea marchează revenirea spectaculoasă a compozitorului după o perioadă profundă de depresie cauzată de eșecul Simfoniei nr. 1 (1897). Recuperarea sa artistică a fost sprijinită de tratamentele hipnotice ale doctorului Nicolai Dahl, care l-au ajutat să-și recâștige încrederea în sine. Concertul este dedicat chiar doctorului Dahl și este structurat în trei părți:
- Moderato – Mișcarea se deschide cu acorduri solemne la pian solo, care au devenit celebre. Aceste acorduri stabilizează o atmosferă gravă și introspectivă, conducând treptat la un dialog intens între pian și orchestră. Temele sunt ample, pasionale și profund lirice.
- Adagio sostenuto – Mișcarea lentă, în tonalitatea mea bemol major, este un poem liric de o mare sensibilitate. Pianul și orchestra creează o atmosferă visătoare și romantică, cu un dialog subtil între instrumente. Este adesea considerată una dintre cele mai frumoase mișcări lente din repertoriul concertant.
- Allegro scherzando – Finalul este plin de energie și contrast. După o introducere dramatică, pianul aduce o temă optimistă, aproape triumfală. Temele anterioare sunt reamintite, dar tratate cu mai multă luminozitate. Finalul este grandios, plin de strălucire pianistică și elan orchestral.
Concertul a avut premiera la Moscova în 1901, cu Rahmaninov în postura de solist. Succesul a fost imens și imediat, lansându-l definitiv pe compozitor în rândul celor mai importanți creatori ai vremii. Lucrarea este apreciată pentru echilibrul între virtuozitatea pianistică și bogăția expresivă, dar și pentru dialogul plin de tensiune și frumusețe dintre solist și orchestră.
În cultura populară din acest concert au fost folosite în filme, piese pop și balet, confirmându-i valoarea atemporală.