Anton Bruckner 200 – Capodopere corale și organistice cu Filarmonica din Arad

Cultură Știri Arad

Scris de T.F.

A fost o nouă seară de excepție la Palatul Cultural din Arad. Corul academic și dirijorul Robert Daniel Rădoiaș au avut parte de participarea extraordinară a organistului Steffen Schlandt de la Biserica Neagră Brașov. A fost un omagiu adus lui Anton Bruckner, în acest an se împlinesc 200 de ani de la nașterea sa.

2024, cu prețioasa lui încărcătură aniversară, a bicentenarului nașterii lui Anton Bruckner, ne-a așezat în fața unei teme remarcabile, dar mai ales fascinante! A fost omagiat prin ea marele organist și creator de muzica sacră, parcurgând-o alături de unul dintre cei mai titrați muzicieni ai spațiului european de astăzi, Steffen Schlandt, organistul Bisericii Negre din Brașov. Anton Bruckner nu a fost doar un compozitor important, a fost și un organist talentat. Steffen Markus Schlandt s-a născut la Brașov și a terminat Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, la secția orgă. A fost prima reprezentație a lui Steffen Schlandt la Arad.

Au fost oferite publicului mai multe delicatese muzicale care le enumeră mai jos:

Muzica compusă de Anton Bruckner este o experiență sonoră monumentală, imortalizând frumusețea și profunzimea spirituală în note muzicale. Ca un geniu orchestrator de excepție, Bruckner creează tablouri sonore impresionante, pline de măreție și solemnitate. Compozitorul austriac încorporează adâncul său sentiment religios în operele sale, reflectând o căutare constantă a divinului.

Arhitect sonor al simfoniei romantice, Bruckner folosește orchestrarea bogată pentru a crea atmosfere variate, de la momente de liniște contemplativă la explozii apoteotice de sunete. Contrapunctul său elaborat și armoniile complexe adaugă straturi subtile de profunzime și emoție, oferind ascultătorului sau o călătorie sonoră captivantă.

Spiritul său contemplativ și evlavios transpare în fiecare notă, transformând muzica lui Bruckner într-o rugăciune sonoră. Muzica lui Anton Bruckner este o fuziune remarcabilă între genialitate tehnică și expresivitate spirituală, captivând ascultătorii cu o forță impresionantă și inegalabilă.

Anton Bruckner și-a dorit să fie apreciat ca simfonist, însă până la succesul celei de a șaptea simfonii, în mi major, apărută la mijlocul anilor 1880, notorietatea lui Anton Bruckner se datora prioritar dublei sale cariere de organist improvizator și compozitor de muzica sacră. Iar succesul său nu viza doar lucrările de mare anvergură, precum misele sau Te Deum-ul, ci și numărul mare de miniaturi liturgice, scrise de-a lungul a cincizeci de ani.

S-a afirmat despre ele că sunt „grădina secretă” a lui Bruckner. Prea rar cântate, de un farmec insolit, micile capodopere corale acoperă în timp, dar și din punct de vedere estetic, întreaga creație bruckneriană.

Ave Maria, WAB 6” de Anton Bruckner este o compoziție muzicală ce emană o solemnitate divină și o profundă reverență față de spiritualitate. Prin măiestria sa, Bruckner transpune în note sau rugăciune plină de emoție și adorație către Fecioara Maria. Melodia începe cu o suavă și mistică linie vocală, însoțită de armonii angelice, creând o atmosferă de contemplare și sacralitate.

Pe măsură ce compoziția evoluează, se resimte o creștere treptată a intensității, reflectând pasiunea și devotamentul. Interacțiunea subtilă dintre cor și orchestră adaugă profunzime și textură, construind o adevărată catedrală sonoră în jurul audienței. Vocalizele corului, pline de măreție și splendoare, alcătuiesc sau oglindă a credinței, transmițând o conexiune directă cu divinitatea.

Cu armoniile sale elaborate și contrapunctele ingenioase, „Ave Maria” devine o experiență transcendentă, îndemnând ascultătorii să mediteze asupra sacralității și a frumuseții divine. Bruckner reușește să creeze un tablou sonor impresionant, o călătorie muzicală ce îmbină în mod sublim sfințenie, reverie și solemnitate într-o celebrare a divinului.

Libera me, WAB 21” de Anton Bruckner este o capodoperă monumentală ce traversează granițele muzicii sacre, creând o atmosferă solemnă și copleșitoare. Această compoziție, încărcată de profunde emoții, este o rugăciune a sufletului ce explorează teme precum moartea și speranța în nemurire.

Începând cu o introducere solemnă, orchestra construiește un cadru sonor vast și impresionant, pregătind terenul pentru intrarea măreață a corului. Vocalele corului exprimă cu intensitate și pasiune textul „Libera me, Domine, de morte aeterna” (Eliberează-mă, Doamne, de moartea veșnică), transmițând o profundă cerere de salvare și milă divină.

Bruckner folosește armonii complexe și contrapuncte în mod magistral, conferind compoziției o profunzime emoțională remarcabilă. Pe măsură ce compoziția avansează, audiența este purtată printr-o călătorie sonoră impresionantă, între clipe de solemnitate și momente de triumf spiritual.

Finalul are culminația sa grandioasă și triumfală, și oferă un răspuns la ruga inițială, sugerând speranța într-o eliberare de suferință și o transcendență către lumina divină. „Libera me” este o creație muzicală monumentală, cu o forță spirituală incredibilă.

Te Deum, WAB 45” de Anton Bruckner este o magnifică explorare muzicală a slăvirii și recunoștinței divine. Compoziția îmbină măreția orchestrală cu forța corului pentru a crea un tablou sonor impresionant, ilustrând un elogiu solemn adus lui Dumnezeu.

În deschiderea operei, sunetele oratorului și ale orchestră există croiesc drum prin spațiul sonor, creând o atmosferă solemnă și plină de anticipare. Intrarea triumfală a corului completează acest cadru sonor cu voci puternice și armonii majestoase, subliniind solemnitatea textului în latină.

Bruckner navighează cu măiestrie prin diverse stări emoționale, de la moment de rugăciune liniștită la explozii apoteotice de măreție. Orchestrația bogată și contrapunctul ingenios sprijină expresivitatea corului, oferind o experiență auditivă captivantă și plină de profunzime.

În partea finală, Te Deum atinge apogeul său cu o triumfală exclamație a slăvirii divine, evidențiind geniul lui Bruckner în construirea unei călătorii muzicale ample și impresionante. Această lucrare rămâne un testament al devotamentului și abilităților compozitorului austriac, reflectând aspirațiile spirituale ale omenirii către divinitate.

La concertele Filarmonicii din Arad participă în general seniorii pasionați de muzică, dar și mulți tineri. O prezență inedită de mai mult timp este un grup de copii de diferite vârste, de scoală gimnazială. Alexandru Zaharia, profesor de educație muzicală la Liceul Teoretic “Gheorghe Lazăr” din Pecica, ne-a edificat în această privință.

“Venim cu mare drag la concertele Filarmonicii din Arad, de aproximativ un an. Cei care sunt prezenți în sală, micii copii, sunt parte a corului liceului “Gheorghe Lazăr” din Pecica. Sunt copii care iubesc muzica și se bucură de fiecare dată când suntem prezenți la concertele Filarmonicii din Arad. Noi venim aproape la toate concertele, dar majoritatea dintre ei iubesc muzica corală, pentru că fac parte din corul școlii. Copii sunt din clase diferite, de la clase pregătitoare, până la clasa a opta. Eu sunt dirijorul corului din 2016 și până în prezent am trei eleve care au mers la Colegiul de arte Sabin Drăgoi din Arad. Acum o elevă care termină liceul vrea să meargă la conservator secția canto.” A declarat Alexandru Zaharia pentru Arad Obiectiv.

Lasă un răspuns

Distribuie articolul!

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.